Our Momentous Moment

sanggarkirana's Blogger album on Photobucket

October 31, 2015

Pertandingan Muzik Gamelan Melayu Kebangsaan 2015

Assalamualaikum.





Sanggar Kirana lagi sekali berkesempatan untuk menyertai Pertandingan Muzik Gamelan Melayu Kebangsaan 2015 yang berlangsung selama dua hari dari 20-21 Oktober 2015. Pertandingan yang diadakan di Stadium Tertutup, Kompleks Sukan Terengganu, Gong Badak kali ini disertai dengan 15 kumpulan gamelan dari dalam Malaysia yang masing - masing tidak kurang hebatnya.





Sesi 'sound-check'


Kenal tak siapa yang jadi model poster pertandingan tahun ni??



Membawakan lagu tradisional Perang Manggong dan lagu kontemporari Susuk Angin mampu membuatkan penonton teruja dan bersorak dengan alunan muzik gamelan itu sendiri.



Cik Deeno dan Abang Fuad antara orang kuat yang terpaksa tahan dengan karenah kami

Walau bagaimanapun, rezeki masih tidak berpihak kepada kami lagi. Rezeki itu rahsia Allah, tiada siapa yang tahu. Tahun ini masih lagi bukan rezeki kami untuk merangkul kejuaraan dalam pertandingan ini. Masih banyak yang perlu diperbaiki dan dipelajari agar setanding pasukan gamelan yang tersohor di nusantara. 





 Bersama abang-abang 'hot' dari team UNITEN

Apa apapun kami berasa sangat gembira kerana dapat menyajikan alunan gamelan yang asli yang datang dari jiwa. Muzik yang baik tidak perlu di terangkan melalui bait lirik itu sendiri, jika penghayatan jiwa diberi semasa bermain maka maksudnya akan sampai. Tahniah kepada para pemenang. Insha Allah lain masa kita bertemu lagi.




Siapa lagi kalau bukan dengan dua orang Maharajawana Gamelan dan seorang lagi Ratu Gamelan Melayu.


No comments:

Post a Comment