Our Momentous Moment

sanggarkirana's Blogger album on Photobucket

October 04, 2015

#SKtakesLondon : Part 1

Assalamualaikum, Salam Sejahtera, Salam 1 Gamelan!

Sanggar Kirana lagi sekali telah diberi peluang untuk membuat persembahan diluar negara. Kali ini, SK telah dijemput oleh Puan Maziah iaitu Pengasas Nada Budaya yang terletak di Nottingham, UK bagi memeriahkan Malaysia Night 2015 di Trafalgar Square, London, UK. Ini merupakan kali pertama Puan Maziah menjemput pasukan gamelan dan tarian dari Malaysia yang diwakili oleh Sanggar Kirana sendiri dan juga UTP Performing Arts Group (UPAG).  Malaysia Night adalah festival terbesar di London yang meraikan makanan dan budaya Malaysia dibawah penganjuran MATRADE (Malaysia External Trade Development Corporation). Ini merupakan peluang terbaik Sanggar Kirana dan UPAG untuk memperkenalkan seni dan budaya Malaysia disamping memberi pendedahan tentang Gamelan Melayu di mata dunia. 

Tidak terbalas jasa baik UTP, serta orang-orang kuat yang bersungguh untuk membawa kami ke UK terutamanya Tuan Haji Mohamed Noor Rosli Baharom (UTP Deputy Vice Chancellor), En. Ahmad Pg, En. Nordin Abdolatip. Tanpa jasa dan kerja kuat mereka mana mungkin SK akan sampai ke UK.

Seramai 12 orang dari ahli SK dihantar ke UK selama 7 hari iaitu dari 17 September- 23 September 2015. 




Aiman, Ayid, Leha, Zarief, Nizar, Izzat, Pali, Hidma, Shazzy, Joko, Nad & Alif merupakan 12 orang yang mewakili SK ke UK.


Berikut merupakan tentatif sepanjang SK berada di UK:

(17 Sep 2015)
SK sampai di Heathrow Airport, London pada pukul 9 lebih dan meneruskan perjalanan ke tempat penginapan di Malaysian Hall. Sesi 'rehearsal' dijalankan di sebelah petang sebelum SK diberi rehat selepas 14 jam penerbangan. 

Malaysia Hall, Bayswater
(18 Sep 2015)
SK meneruskan perjalanan ke Trafalgar Square , London pada 10 pagi untuk 'set-up' alat dan 'sound check' sebelum Malaysia Night bermula pada pukul 4.30 petang.



Puan Maziah, orang kuat di sebalik kehadiran kami di UK


Taklimat ringkas dan kata-kata semangat dari Tuan Haji Mohamed Noor Rosli Baharom


Sesi fotografi bersama media dan orang awam sebelum acara bermula


Malaysia Night 2015 telah disempurnakan dengan kehadiran Dato' Sri Mustapa Mohamed (Menteri Perdagangan Antarabangsa Dan Industri), Dato' Sri Hajah Rohani binti Haji Abdul Karim (Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat) dan Mayor of London. SK telah menghiburkan penonton di London dengan lagu tradisional Ayak-ayak bersama tarian gamelan dari UPAG. Ditambah dengan dua lagu kontemporari iatu Isang dan Susuk Angin. Rata-rata penonton terpegun dan terhibur dengan persembahan yang kami berikan.


 Dato' Sri Mustapa Mohamed (Menteri Perdagangan Antarabangsa Dan Industri) menyampaikan rasa gembira dan komen membina dari persembahan yang SK & UPAG berikan. 




(19 Sep 2015)

SK diberi peluang untuk berjalan-jalan dan terokai kota London.

*sight-seeing, shopping*






Untuk lebih gambar tentang Malaysia Night 2015, anda boleh tekan pautan yang tertera:


#SKtakesLondon : Part 2 akan menyusul akan datang!!!


No comments:

Post a Comment